Kuluttaja

Mitä voit tehdä, jos petyit ostamaasi autoon

Reklamaatiopalvelu kuluttajille

Mikäli olet tehnyt kaupat yksityishenkilönä ja myyjänä on yritys, sinua suojaa kuluttajansuojalaki. Käytetyn auton kaupassa on syytä huomioida, että käytetty auto ei ole uuden veroinen ja sen vuoksi autossa voi olla jopa korjaustakin vaativaa vikaa ilman, että kyseessä on kuluttajansuojalain mukainen virhe. Voit lukea hieman tältä sivulta mikä kuuluu myyjän virhevastuulle ja mikä ei välttämättä kuulu.

Vaikka autossa todettaisi kuluttajansuojalain mukainen virhe, kannattaa varautua siihen, että kustannuksia jaetaan myyjän ja ostajan kesken. Korjauskustannusten jako perustuu niin sanottuun elinkaariajatteluun. Kun käytetyn osan tilalle asennetaan uusi osa, vastaa kuluttaja tason parannuksesta. Karkeasti sanottuna mitä vanhempi ja enemmän ajettu auto, sitä suurempi on kuluttajan osuus kustannuksista. On kuitenkin syytä huomioida, että kustannukset eivät saa olla kohtuuttomat.

Reklamaatiopalvelu palvelee ensisijaisesti yrityksiä, emmekä valitettavasti voi vastata yksityishenkilöiden tiedusteluihin. Tällaisessa tapauksessa voitte ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Virhevastuu

Moottori

Moottori ei ole lähtökohtaisesti kuluva osa. Yli 300 000 km ajetun auton katsotaan kuitenkin olevan käyttöikänsä loppupuolella, jolloin myös moottorivauriot ovat mahdollisia ilman, että kyseessä on myyjän vastuulle kuuluva virhe.

Myyjän vastuulle ei myöskään kuulu viat, jotka johtuvat huollon laiminlyönnistä tai käyttövirheestä. Pidäthän siis huolta, että auto on huollettu, öljyt vaihdettu säännöllisesti ja jäähdytysnestettä on riittävästi!

Kuluvat osat

Ns. kuluvia osia, joiden korjaus ja huolto kuuluu lähes poikkeuksetta kuluttajan vastuulle, ovat öljyt ja suodatin, jarrulevyt- ja palat, iskunvaimentimet, pyöränlaakerit, alustan nivelet, akku, jne.

Käytettyä autoa ostaessa tulee aina olla varautunut myös mahdollisiin huolto- ja korjauskustannuksiin.

Koska auto kuluu käytössä, sen oletetaan olevan myyntihetkellä ikäänsä ja kilometrejään vastaavassa kunnossa.

Kytkin

Kytkin on kuluva osa ja voi rikkoontua myös ennen aikaisesti käyttövirheen vuoksi, mikäli autolla ajetaan ns. jalka kytkimellä, vedetään perässä liian painavaa lastia, tms.

Mikäli viallisen kytkimen kanssa jatketaan ajamista, voi se vaurioittaa autossa muutakin. Tämä katsotaan käyttövirheeksi, joka ei kuulu myyjän virhevastuulle. Jos siis huomaat autosi kytkimessä jotain outoa, vie auto korjaamolle tarkastettavaksi.

Mikäli epäilet kytkimen vaurioituneen ennen aikaisesti, asia on tarkistettavissa puolueettomalla korjaamolla. Kytkimen vaurioitumisen syy on yleensä nähtävissä, kun kytkin irrotetaan.

Kaupan purku

Huomioithan, että kauppa on aina sitova. Valitettavan usein törmäämme siihen harhaluuloon, että mikäli autossa ilmenee vikaa, kuluttaja pitää oikeutenaan kaupan purkua.

Mikäli autossa ilmenee kuluttajansuojalain mukainen virhe (eli autossa ilmenee sellaista vikaa, jota siinä ei sen iän, kilometrien ja kauppasumman perusteella kuuluisi ilmetä), ensisijainen oikaisukeino on korjaus. Myyjällä on velvollisuus korjata auto siihen kuntoon, kuin sen tulisi olla. Myyjä ei siis ole velvoitettu korvaamaan autoon uutta osaa. Näin ollen kuluttaja voi joutua osallistumaan korjauskuluihin.

Mikäli kuluttaja ei halua korjauttaa autoa, oikaisukeinona voi olla virhettä vastaava hinnanalennus.

Vasta viimeinen oikaisukeino on kaupan purku ja edellyttää, että virhe ei ole vähäinen. Autoa ei esimerkiksi saada korjausyrityksistä huolimatta kuntoon.

Ostitko auton, johon et ole tyytyväinen?

Mikäli olet tehnyt kaupat yksityishenkilönä ja myyjänä on yritys, sinua suojaa kuluttajansuojalaki.

Ensimmäinen velvollisuutesi, on reklamoida myyjäliikettä. Reklamoi viipymättä, kun havaitsit autossa vikaa. Vaikka tässä vaiheessa ei ole selvää, mikä autossa on vikana ja onko kyseessä kuluttajansuojalain mukainen virhe, autoliikkeellä on oikeus esimerkiksi osoittaa korjaamo, jolle auto viedään. Jos valitset korjaamon itse, et välttämättä voi vaatia myyjää korvaamaan aiheutuneista kuluista, ainakaan täysimääräisenä. Toinen syy välittömään reklamaatioon on se, että laki määrittää kohtuullisen reklamaatioajan. Lisäksi, myöhemmin voi olla hankala osoittaa, onko vika pahentunut sen havaitsemisen jälkeen, jos myyjä ei tiennyt vian olemassaoloesta.

Reklamaatio on hyvin vapaamuotoinen, mutta tee se aina kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla. Kerro viestissäsi mitä on tapahtunut tai mitä olet havainnut ja millainen vaatimus sinulla on reklamaation korvaamiseksi. Mikäli autossa ilmennyt vika ei ole selvillä, voit ilmoittaa tarkentavasi vaatimuksia myöhemmin.

Mikäli reklamaatio ei tuota toivottua tulosta, voit olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvoja voi tarvittaessa ohjeistaa tekemään valituksen kuluttajariitalautakuntaan. Palvelu on veloitukseton. Kuluttajariitalautakunta antaa ratkaisusuosituksensa ja yleensä elinkeinoharjoittajat noudattavat tätä suositusta.

Suomen Reklamaatiopalvelu Oy on kerännyt sivustollemme joitain tietoiskuja, joissa pyrimme vastaamaan yleisimmin eteen tulleisiin kysymyksiin.

Älä sekoita takuuta ja myyjän virhevastuuta

Takuu on myyjän vapaaehtoisesti tarjoama lisäturva. Takuu voidaan rajoittaa koskemaan vain tiettyjä osia tuotteesta ja takuun voimassaolo on myyjän itsensä päätettävissä. Takuu ei poista eikä rajaa myyjän virhevastuuta!

Mikäli tuotteessa on kuluttajansuojalain mukainen virhe, kuluttajalla on oikeus reklamoida niin myyjää, tukkuliikettä, kuin maahantuojaakin. Myyjällä ei ole oikeutta siirtää vastuutaan ylemmille myyntiportaille.

Oletko ostamassa autoa yksityishenkilöltä?

Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa sovelletaan kauppalakia. Tämän olennaisin ero kuluttajansuojalakiin on se, että yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ei ole heikomman suojaa, vaan sekä ostaja että myyjä ovat tasavertaisia. Mikäli kaupasta tulee myöhemmin erimielisyyksiä, ratkaisevaa on se, mitä sopimuksella lukee!

ÄLÄ TEE KAUPPAA ILMAN KAUPPASOPIMUSTA. Ilman sopimusta, ostat auton sokkona. Sopimuksella määritellään se, mistä kauppa tehdään. Minkälainen auto ja mikä on kauppasumma.

Kauppasopimuksia / kauppakirjoja saa ladattua Trafin sivuilta ja monilta muiltakin sivustoilta. Näissä on kuitenkin kyse valmiista pohjasta. Sinne syötetään auton tiedot, joka onkin hyvä alku. Mitä sitten, jos autosta hajoaa moottori viikko kaupanteon jälkeen? Mitä, jos autoon luvattiin webasto ja kotona huomaat, että se ei toimikaan?

Mitä jos olet kertonut ostajalle, että auto kuluttaa öljyä, mutta ostaja alkaakin kaupanteon jälkeen vaatimaan rahaa takaisin, koska autossa on moottorivika?

Meillä on tieto yleisimmistä ongelmista, joita autoon voi tulla ja mistä yleensä tulee myyjän ja ostajan välille riitaa. Näiltä riidoilta voidaan välttyä kirjaamalla mahdollisimman paljon sovittuja asioita kauppasopimukselle. Tämä suojaa niin myyjää kuin ostajaakin ja ennen kaikkea helpottaa asioiden sopimista jälkikäteen.

Voimme avustaa kauppasopimuksen laatimisessa. Ota yhteyttä info@reklamaatiopalvelu.fi ja kerro minkälaisesta kaupasta on kyse. Olemme sinuun yhteydessä täydentääkseme tietoja. Kauppasopimuksen laatiminen maksaa 49 euroa (ALV 24 %), jonka voitte sopia maksettavaksi myyjän kanssa yhdessä esimerkiksi vähentämällä osan kauppasummasta.

Reklamaatiolomake

Reklamaatiot hoituvat meidän kauttamme nopeasti ja ammattitaitoisesti.

täytä lomake >

Tietoa meistä

Reklamaatiopalvelu avustaa autokauppaan liittyvissä ongelmissa niin myyjää kuin kuluttajaakin. Annamme parhaan kykymme mukaan apua ongelman ratkaisemiseen, mutta mikäli sopua ei osapuolten välille löydy, neuvomme miten asiassa voidaan edetä.

Yhteydenotot

reklamaatio@reklamaatiopalvelu.fi
Mikäli asiasi koskee reklamaatiota. Mainitse otsikkokentässä auton rekisterinumero.

info@reklamaatiopalvelu.fi
Mikäli asiasi koskee yleisiä asioita.